Sok pszichológus vizsgálja a gyerekeket a halál kérdésével kapcsolatban. Ezen kutatások alapján a gyerekek így vélekednek a halálról:
- 6-7 éves kor: a halál megfordítható, a halálból vissza lehet térni. A gyermek ebben az életkorban még nem tud megbirkózni azzal, hogy a halál végleges, ugyanis nem ismeri a véglegesség fogalmát. (Ezt próbálja A kis Emma című novellájában Csáth Géza is érzékeltetni, ahol a gyerekek nem érzik a halál súlyát, és játékból akasztják fel az egyik játszótársukat….)
- Később megváltozik a halálról alkotott kép. Úgy gondolják, hogy halálában az ember mozdulatlanságra van ítélve, de a tudatát nem veszíti el.
- A kiskamaszokmál (10-12 év) már a halál az élettől való félelemmel egyenlő. A gyerekek nem akarnak felnőni, önálló döntéseket hozni.
Habár mi sem tudjuk mit is jelent igazából a halál és ezt egy kisgyermeknek sem könnyű megmagyarázni, de azt tudjuk, hogy az elhunytakat nem látjuk már többet. Ebben kell segíteni a gyerekeknek! Ha ködösítünk, legfeljebb hamis képzeteket keltünk benne, s könnyen megeshet, hogy azokat a saját képzeletével egészíti ki. Még egy kisgyermek is fel tudja fogni, ha azt mondják, hogy a szeretett személyt soha többé nem fogja látni. Ha ellenben azzal áltatjuk, hogy az elhunyt kórházban van, vagy messzire utazott, képtelen lemondani róla, nem tud érzelmileg elszakadni az eltűnt személyről. A hosszú, reménytelen várakozás pedig újabb csalódást és kiábrándulást okoz neki. Szükséges lépés a gyerekek véleményét is megkérdezni, hogy érezzék, az ő gondolataik is számítanak.
A gyermeknek nehéz elviselnie a gyászt, épp ezért igyekszik elkerülni, kiküszöbölni a fájdalmat. De ez nem jelenti azt, hogy a gyermek ne gyászolna, vagy esetleg már túl lenne rajta.
Jó, de mégis hogyan segítsünk akkor? – tesszük fel magunkban a kérdést.
- Legfontosabb segítési szempont a biztonsági érzet kialakítása.
- Engedni kell, hogy kérdezzenek, ne meneküljünk el a témától!
- Az alkotó, funkcionális módszerek (pl.: festés, rajzolás, gyurmázás, bábozás, zenehallgatás, sport) adják a leghatékonyabb segítséget. Sokszor egy-egy rajzból fontos dolgokat tudunk meg, vagy az alkotás szabadsága segít feldolgozni a bennük felgyülemlett problémákat.
- Az aktív játékra kell hangolni a gyereket!
Ha visszafejlődést vagy túlságos koraérettséget mutatnak, esetleg hiányzik a játékos tevékenység és a pozitív jövőkép kialakítása, mindenképp vegyünk igénybe szaksegítséget!
Máté evangéliumával szeretném zárni a cikket, ezt az idézetet bátorításként ajánlom mindenkinek. „Boldogok, akik sírnak, mert megvígasztaltatnak!”(Máté 5,3)
A fentebbi idézet is azt mutatja, hogy a sírás után mindig eljön a vigasz és a rosszat mindig valami jó követi. Ugyanez vonatkozik a megélt gyászra is, ami után az ember ugyanúgy folytatni tudja az életet és folytatnia is kell! Fontos a továbblépés, hiszem családok, barátok és emberi kapcsolatok múlhatnak a fel nem dolgozott gyász problémáján.
Biró Petra másod éves tanító szakos hallgató
Források:
https://gyermekgyaszfeldolgozas.com/gyermekek-gyasza/
http://www.sikeres-gyermek.hu/gyermek_halal_gyasz.html
Jessica Park: Szeretni bolondulásig